CONSILIUL GENERAL AL MUNICIPIULUI BUCURESTI
HOTARARE
privind aprobarea "Regulamentului de
realizare a lucrarilor (obiectivelor de investitii)
in sistemele publice de
alimentare cu apa si canalizare in municipiul Bucuresti"
Avand in vedere Expunerea de Motive a Primarului General si
Raportul de specialitate al Directiei Generale Utilitati Publice;
Vazand
avizele comisiilor de specialitate ale Consiliului General al Municipiului
Bucuresti;
In baza art. 26 lit. (a), (b) si (c) si art.34 (2) din Ordonanta
Guvernului nr.32/2002 privind organizarea si functionarea serviciilor publice de
alimentare cu apa si de canalizare aprobata prin Legea 634/2002 si a art.1,2,11
(1) lit.(a) din Legea nr.213/1998 privind proprietatea publica si regimul
juridic al acesteia;
Tinand seama de prevederile Ordonantei Guvernului
nr.2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor cu modificarile si
completarile ulterioare;
In temeiul art.38(2) lit.(f), (i) si (m) si a art.
46(1) din Legea 215/2001 a administratiei publice locale.
CONSILIUL GENERAL AL MUNICIPIULUI
BUCURESTI
HOTARASTE
Art. 1. Cu incepere de la data intrarii in
vigoare a prezentei hotarari, toate persoanele fizice si juridice ( inclusiv
institutiile publice), care realizeaza lucrari (obiective de investitii) de
alimentare cu apa si de canalizare in municipiul Bucuresti, au obligatia,ca
acestea sa fie infiintate, in conformitate cu "Regulamentul de realizare a
lucrarilor (obiectivelor de investitii) destinate sistemelor de alimentare cu
apa si de canalizare in municipiul Bucuresti" prevazut in anexa 1, care face
parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2. Cu exceptia
art.3, art. 4, art.7, art.8, art.9 si art.12 din Regulamentul prevazut la
art.1,prevederile acestuia nu se aplica lucrarilor si obiectivelor de investitii
destinate sistemelor de alimentare cu apa si de canalizare, realizate de S.C.
APA NOVA Bucuresti S.A. in cadrul Contractului de Concesiune.
Art.
3. Nerespectarea prevederilor art.8(2), art.9 si art.10(2) precum si
continuarea lucrarilor, in cazul respingerii fazei determinante, fara efectuarea
remedierilor solicitate de comisia de receptie, constitue contraventie si se
sanctioneaza dupa cum urmeaza:
- cu amenda de 25 000 000 lei
nerespectarea prevederilor art. 8(2) si art.9 din regulamentul prevazut la art.1
si dupa caz se sisteaza lucrarile pana la conformare;
- cu amenda
de 20 000 000 lei nerespectarea prevederilor art 10(2) din regulamentul prevazut
la art.1 si dispunerea conformarii;
- cu amenda de 25 000 000 lei
continuarea lucrarilor, in cazul respingerii fazei determinante, fara efectuarea
remedierilor solicitate de comisia de receptie si dispunerea
conformarii;
Art. 4. Contraventiilor prevazute la art. 3 li
se aplica prevederile Ordornantei Guvernului nr.2 /2001, modificata si
completata prin Legea nr. 180/2002.
Art. 5. Hotararea
Consiliului Local al Municipiului Bucuresti nr.52/17.06.1993 cu privire la
executarea retelelor publice de alimentare cu apa si canalizare finantate de
persoane fizice sau juridice se abroga.
Art. 6. Directiile
de specialitate din cadrul Primariei Municipiului Bucuresti , S.C. APA NOVA
Bucuresti S.A. si Agentia de Reglementare a Nivelelor de Servicu Apa-Canal a
Municipiului Bucuresti vor duce la indeplinire prevederile prezentei
hotarari.
PRESEDINTE DE SEDINTA |
SECRETARUL GENERAL AL MUNICIPIULUI
BUCURESTI |
ANEXA 1
Regulamentul de realizare a lucrarilor (obiectivelor de
investitii)
in sistemele publice de alimentare cu apa si canalizare in
municipiul Bucuresti
Art. 1 Initierea realizarii lucrarilor
(obiective de investitii) in sistemele publice de alimentare cu apa si
canalizare in municipiul Bucuresti este in competenta concesionarului
serviciilor de alimentare cu apa si canalizare (S.C. APA NOVA Bucuresti S.A.) si
a proprietarului sistemelor C.G.M.B.
Art. 2 Persoanele
fizice si juridice, interesate sa realizeze pe cheltuiala proprie lucrari
(obiective de investitie) in sistemele publice de alimentare cu apa si
canalizare (cu exceptia bransamentelor si racordurilor asa cum sunt definite
prin Ordonanta Guvernului nr.32/2002, modificata si aprobata cu Legea 634/2002),
precum si primariile sectoarelor municipiului Bucuresti vor adresa o solicitare
Primariei Municipiului Bucuresti. Solicitarea va contine scopul si natura
obiectivului de investitie si avizul concesionarului serviciilor de apa si
canalizare (S.C. APA NOVA Bucuresti S.A.) cu privire la conditiile tehnice de
realizare al acestuia precum si tema de proiectare.
Art. 3
-(1) Investitorii vor elabora temele de proiectare ale obiectivelor de
investitii destinate sistemelor publice de alimentare cu apa si canalizare cu
avizul tehnic al S.C. APA NOVA Bucuresti S.A., dupa care temele vor fi avizate
in Consiliul Tehnico-Economic al Primariei Municipiului Bucuresti
(C.T.E.-P.M.B.).
-(2) Documentatiile tehnico-economice elaborate
pe faze de proiectare vor fi prezentate pentru avizare la S.C. APA NOVA
Bucuresti S.A. si Consiliului Tehnico-Economic al Primariei Municipiului
Bucuresti, care vor stabili in detaliu solutiile tehnice si fazele determinante
ale lucrarilor ce trebuiesc verificate.
-(3) S.C. APA NOVA
Bucuresti S.A. si C.T.E.-P.M.B. vor evalua proiectele la avizare si din punctul
de vedere al impactului lucrarilor asupra functionarii sistemelor de alimentare
cu apa si de canalizare ,precum si la dezvoltarea de perspectiva a acestora,
tinand seama de Planul Urbanistic General si planurile urbanistice zonale
aprobate de C.G.M.B.
-(4) La sedintele C.T.E-P.M.B. in care se
analizeaza temele de proiectare si proiectele lucrarilor de investitii privind
sistemele de alimentare cu apa si de canalizare, vor fi invitati obligatoriu
reprezentantii desemnati ai S.C. APA NOVA Bucuresti S.A. si A.R.B.A.C.
Art. 4 -(1) Studiile de fezabilitate aferente realizarii
lucrarilor (obiectivelor de investitii) destinate sistemelor publice de
alimentare cu apa si de canalizare vor fi supuse de investitori, aprobarii
Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
-(2) Inainte de
aprobare, studiile de fezabilitate vor fi supuse dezbaterii publice, elementele
de necesitate si oportunitate si principalele caracteristici tehnice mentionate
in avizul C.T.E.-P.M.B. urmand a fi facute publice prin grija Primarului General
si al Secretarului General al Primariei Municipiului Bucuresti, cu minim 30 de
zile inaintea datei sedintei C.G.M.B. in care vor fi supuse
aprobarii.
Art. 5 Lucrarile de investitii ce se realizeaza
din surse ale propietarului sistemelor de alimentare cu apa si de canalizare, in
afara sferei obligatiilor S.C. APA NOVA Bucuresti S.A. de atingere si mentinere
a nivelelor de servicii angajate prin Contractul de Concesiune, se pot cuprinde
in bugetele locale al Primariei Municipiului Bucuresti si ale Consiliilor Locale
ale secoarelor Municipiului Bucuresti numai in baza aprobarii prealabile de
catre C.G.M.B. a prioritatilor din programele de lucrari de extindere a
retelelor de alimentare cu apa si de canalizare, care sa permita realizarea
lucrarilor in baza unei analize unitare a propunerilor pe intreg Municipiul
Bucuresti, in principal, tinand seama, in cazul retelelor de alimentare cu apa,
de zonele deficitare cu apa poluata la puturi, sau in cazul retelelor de
canalizare,de zonele depresionare unde se produc inundatii frecvente
ale
gospodariilor cetatenilor, urmarindu-se pe cat posibil,dotarea simultana
a strazilor cu retele de apa si de canal, dar cel putin cu retele de canal,
acolo unde nu exista cereri si angajamente ferme suficiente (51% dintre
utilizatori asa cum este stabilit prin Contractul de Concesiune) de racordare la
sistemele de alimentare cu apa si de canalizare.
Art. 6
Atunci cand lucrarile de investitii se realizeaza din surse ale propietarului
sistemelor de alimentare cu apa si de canalizare (Municipiul Bucuresti), in
cadrul sferei obligatiilor S.C. APA NOVA Bucuresti S.A. de realizare a nivelelor
de servicii (prevazute in Contractul de Concesiune), vor fi supuse aprobarii
C.G.M.B. termene devansate de atingere ale nivelelor de servicii de catre
Concesionar, corespunzatoare acestor contributii ale Municipiului Bucuresti
sau/si vor fi aprobate reduceri corespunzatoare a tarifului aplicabil
serviciilor de alimentare cu apa si canalizare, ce se vor negocia in prealabil
cu concesionarul in baza valorii investitiei din studiul de fezabilitate aprobat
si valoarea totala a investitiilor din Planul Financiar depus de S.C. APA NOVA
Bucuresti S.A. odata cu oferta, urmarindu-se pastrarea echilibrului financiar a
Contractului de Concesiune si respectarea art.20 din Contractul de
Concesiune.
Art .7 –(1) La realizarea proiectelor si
lucrarilor in sistemele de alimentare cu apa si de canalizare ale Municipiului
Bucuresti, se vor respecta urmatoarele prevederi:
(a) Operatorul (S.C. APA
NOVA. Bucuresti) poate sa aplice tuturor utilizatorilor (clientilor) potentiali
care solicita (toate serviciile si lucrarile de realizarea bransamentului si
racorului fiind asigurate de operator) racordarea la reteaua de alimentare cu
apa si/sau de canalizare o plata in avans care va reprezenta:
-costurile integrale ale obtinerii permiselor fara obiectii de la autoritatile
publice si de la administratorii utilitatilor publice, asa cum sunt enumerate in
certificatul de urbanism, precum si costurile proiectului tehnic al
bransamentului si/sau racordului si al verificarii tehnice legale a acestuia al
autorizatiei de construire al controlului calitatii lucrarilor si al procedurii
de receptie, pentru care Prestatorul va furniza serviciile de proiectare la trei
saptamani de la primirea cererii si va inspecta lucrarile executate de
antreprenorul clientului la o saptamana de la primirea solicitarii precum si
-jumatate (50%) din costul estimat al lucrarii, in cazul in care
Prestatorul va realiza lucrari de instalare a bransamentului si/sau racordului
in termen de 90de zile de la data la care solicitantul plateste aceasta suma;
dupa executia lucrarii Prestatorul va face regularizarea platii integrale a
bransamentului.
(b) Conductele de distributie a apei si cele de canalizare
ce se vor extinde pe strazile fara retele de apa/canal, vor avea capacitate
adecvata si se vor executa, astfel incat distanta de la conducta la limita
oricarei gospodarii a unui potential utilizator sa nu fie mai mare de 50 de
metri si se vor pune in functiune numai pe strazii pavate.
(c) Prestatorul
poate refuza sa racordeze un posibil Utilizator (client) numai la sistemul de
canalizare sau numai la sistemul de alimentare cu apa, numai daca acel posibil
utilizator nu prezinta un aviz sanitar valabil pentru propriile surse de apa, si
este de acord sa achite orice costuri suplimentare implicate de racordarea numai
la sistemul de canalizare sau numai la sistemul de alimentare cu apa, prin
comparatie cu o racordare simultana si la sistemul de alimentare cu apa si la
sistemul de canalizare, cu conditia ca oricare asemenea conectare sa fie
posibila la data respectiva.
(d) Directia Generala Utilitati Publice, cu
avizul C.T.E.-P.M.B. si in baza analizei rezonabile si conforme bunei practici
industriale a propunerilor S.C. APA NOVA Bucuresti S.A., va inainta C.G.M.B.
spre aprobare, tarifele de monopol ale operatorului, cu privire la serviciile de
proiectare, consultanta, emitere avize, executie de lucrari si alte servicii
specifice lucrarilor de investitii.
-(2) Lucrarile de instalare a
bransamentului si/sau racordului se pot realiza de catre S.C. APA NOVA Bucuresti
S.A., sau de catre un antreprenor ales de utilizator (client),autorizat legal de
catre C.T.E-P.M.B., pentru prestarea unor astfel de lucrari, care garanteaza
calitatea lucrarilor executate in baza documentatiei tehnice elaborata de
operator sau de un alt proiectant de specialitate si avizata de catre S.C. APA
NOVA Bucuresti S.A., in baza unui contract-cadru elaborat de catre Agentia de
Reglementare a Nivelelor de Servicu Apa - Canal a Municipiului Bucuresti
(A.R.B.A.C.).
-(3) Este interzisa comercializarea apei brute sau a
apei potabile provenita din sistemul public de alimentare cu apa a Municipiului
Bucuresti, de catre o alta persoana fizica sau juridica in afara de S.C. APA
NOVA Bucuresti S.A., in aria serviciilor concesionate, respectiv pe teritoriul
Municipiului Bucuresti.
Art. 8 -(1) Pentru toate lucrarile
destinate sistemelor publice de alimentare cu apa si de canalizare, receptiile
in faze detrminante, receptiile la terminarea lucrarilor si cele finale vor fi
insusite de compartimentul de specialitate din cadrul Primariei Municipiului
Bucuresti si SC APA NOVA Bucuresti SA prin reprezentantii
desemnati.
-(2) Convocarea reprezentantului compartimentului de
specialitate din cadrul Primariei Municipiului Bucuresti si al S.C. APA NOVA
Bucuresti S.A. se va face de catre antreprenorul general sau subantreprenorii
acestuia dupa caz, pentru participarea la receptiile in faza determinanta si la
terminarea lucrarilor.
-(3) Convocarea reprezentantului
compartimentului de specialitate din cadrul Primariei Municipiului Bucuresti si
al S.C. APA NOVA Bucuresti S.A. pentru receptia finala, se va face de catre
investitori.
Art. 9 Lucrarile (obiectivele de investitie)
destinate sistemelor publice de alimentare cu apa si de canalizare vor fi
autorizate cu respectarea art.3(2) si art.4(1) din prezentul Regulament.
Art. 10 -(1) Investitorii, cu exceptia S.C. APA NOVA
Bucuresti S.A, in termen de 30 de zile de la data avizarii de catre
conpartimentul de specialitate din cadrul P.M.B. si S.C. APA NOVA Bucuresti S.A.
a procesului verbal de receptie la terminarea lucrarilor, predau in Patrimoniul
Municipiului Bucuresti, lucrarile (obiectivele de investitii) realizate potrivit
prezentului regulament in conformitate cu fisele model, anexe la H.C.G.M.B
nr.54/2002, completate corespunzator.
-(2) Antreprenorii
(autorizati de C.T.E.-P.M.B.) care executa si pun in functiune
bransamente/racorduri au obligatia ca in termen de 30 de zile de la data
acceptarii receptiei (de catre S.C. APA NOVA Bucuresti S.A.), sa transmita
procesele verbale de receptie (in care sa fie inscrise toate cheltuielile
efectuate de utilizator cu proiectarea, avizarea, autorizarea, executia,
consultanta, receptia si punerea in functiune a racordului/bransamentului)
compartimentului de specialitate din cadrul Primariei Municipiului Bucuresti
pentru inscrierea in Patrimoniul Public al Municipiului Bucuresti.
Art. 11 Bunurile Publice aferente sistemelor de alimentare
cu apa si de canalizare, intrate in propietatea publica a Municipiului
Bucuresti, in conformitate cu art.10 de mai sus, vor fi transferate la S.C. APA
NOVA Bucuresti S.A., in conditiile art.29.3 din Contractul de
Concesiune.
Art. 12 Investitiile privind extinderile de
retele de apa si de canalizare vor fi coordonate cu investitiile de modernizare
a strazilor, lucrarile de modernizare si extindere a retelelor urmand a fi
astfel corelate pentru a fi eficiente si a limita impactul prelungit asupra
mediului.
RAPORT DE SPECIALITATE
privind
aprobarea "Regulamentului de realizare a lucrarilor
(obiectivelor de
investitii) in sistemele publice de alimentare cu apa
si canalizare in
municipiul Bucuresti"
In municipiul Bucuresti sistemele de alimentare cu apa si de
canalizare sunt concepute si dezvoltate unitar pe tot orasul, solutiile tehnice
de realizare fiind alese in asa fel incat functionarera acestora sa se realizeze
in conditii de eficienta economica si sa asigure o calitate corespunzatoare
serviciilor care sa satisfaca cerintele comunitatii.
Pentru ca orice
lucrare de modernizare sau/si dezvoltare a sistemelor de alimentare cu apa si de
canalizare la punerea in functiune, sa determine consecinte de natura cresterii
calitatii serviciilor si micsorarii tarifelor aplicabile, este necesar ca pe
perioada conceperii, executarii si receptiei lucrarilor sa se aplice sistemul
specific de asigurare a calitatii. Folosirea eficienta a fondurilor de
infiintare de lucrari (obiective de investitii) destinate sistemelor publice de
alimentare cu apa si de canalizare in municipiul Bucuresti, se poate realiza
numai pe baza de analize economice efectuate pe variante tehnice posibile, care
au in vedere intreaga durata de exploatare a obiectivelor.
Datorita
interdependentei functionale a componentelor sistemului public de alimentare cu
apa si respectiv de canalizare, analizele tehnice si economice, furnizoare de
date cat mai fidele, se pot efectua numai pe zone care pot fi considerate
detasate din sistem si la care se adauga influentele dinafara, calculate
matematic, sau dupa caz, cuantificate. Acest deziderat se poate realiza numai
daca din faza de concepere, prin temele de proiectare se stabileste necesitatea
analizarii din punct de vedere tehnic si economic a zonei din sistem aferenta
componentei noi impreuna cu influentele induse in sistem, daca acestea exista si
sunt semificative.
O importanta deosebita trebuie acordata analizarii
studiilor de fezabilitate pentru obiectivele noi propuse avizarii in CTE si
aprobarii CGMB. Decizia aprobarii studiului de fezabilitate intr-o anumita
varianta considerata optima,transmite influiente financiare peste ani pe toata
durata de exploatare a obiectivului.
Obligativitatea asumarii acestor
influente financiare (cheltuieli si venituri) este a Consiliului General al
Municipiului Bucuresti, in calitate de proprietar al sistemelor publice de
alimentare cu apa si canalizare si continuator in orice moment al furnizarii
acestor servicii in municipiul Bucuresti. Obtinerea performantelor obiectivelor
de investitie, stabilite prin studiul de fezabilitate aprobat, tine in mare
masura de elaborarea proiectelor tehnic de o maniera care sa asigure cerintelor
esentiale de calitate precum si de solutiile tehnice adoptate ce urmeaza sa fie
aplicate .
Deasemeni respectarea caietelor de sarcini si a tuturor
reglementarilor in vigoare cu privire la asigurarea calitatii lucrarilor pe
timpul executiei este esentiala si constituie o veriga importanta in obtinerea
unei comportari corespunzatoare a obiectivului in exploatare, comportare care
este dorita sa reduca la minim cheltuielile de intretinere si reparatie si sa
asigure performantele necesare satisfacerii populatiei.
Executia
lucrarilor de alimentare cu apa si de canalizare, ca toate lucrarile de
constructii-montaj, trec prin niste faze ale obiectivului in devenire, care daca
corespund calitatii si prevederilor caietului de sarcini, atunci sunt
receptionate de factorii interesati si prin aceasta receptie se insuseste un
anumit grad de siguranta cu privire la comportarea corespunzatoare in exploatare
a obiectivului. Receptia la terminarea lucrarilor, constituie actul prin care se
certifica printre altele ca realizarea obiectivului este conforma cu exigentele
esentiale privind calitatea, cu caietul de sarcini, cu performantele stabilite
prin proiect si ca punerea in functiune se poate face fara alte consecinte
pentru sistem si exploatare decat cele luate in calcul.
In acest moment in
municipiul Bucuresti nu exista un regulament specific sistemelor de alimentare
cu apa si de canalizare, pentru realizarea lucrarilor (obiectivelor de
investitii) destinate furnizarii serviciilor de apa si canalizare.
Acest
lucru, face ca la unele investitii in derulare, pe unele strazi, sa apara
intreruperi datorita neconformitatilor inregistrate intre proiecte si executie
care produc neplaceri cetatenilor. Deasemeni, unele neajunsuri inregistrate pe
parcursul excutiei fac ca lucrarile in cauza, sa nu fie receptionate, conectarea
in sistemele de alimentare cu apa si canalizare sa fie amanata, iar cetatenii sa
nu beneficieze de serviciile de apa si canalizare. La nivelul Capitalei exista
un regulament cu privire la executarea retelelor publice de alimentare cu apa si
canalizare din anul 1993 care se refera numai la extinderea retelelor publice de
alimentare cu apa si canalizare executate de persoane fizice sau juridice (din
fonduri private), care nu mai este corespunzator prevederilor legale aparute
ulterior adptarii acestuia prin HCGMB nr.52/1993.
Datorita prevederilor
Contractului de Concesiune clauza 20,2, in care se arata "Concedentul poate face
orice investitie in sistemele de alimentare cu apa si de canalizare numai in
baza unui acord intre Parti", precum si art.36 alin.(1) si (2) din Legea
189/1998 privind finantele publice locale, unde se arata ca fondurile acordate
de persoane juridice si fizice sunt varsate direct la bugetul local, HCGMB
nr.52/1993 cu privire la executarea retelelor publice de alimentare cu apa si
canalizare finantate de persoane fizice sau juridice, nu se mai poate
aplica.
Prin acest regulament se propune urmarirea si asigurarea calitatii
obiectivelor de investitii atat in faza de proiectare cat si in faza de
executie, pentru a se obtine performantele dorite pe perioada exploatarii.
Avand in vedere cele prezentate, propunem adoptarea prezentei hoatarari
prin care sa se reglementeze modul de realizare a lucrarilor (obiectivelor de
investii) destinate sitemelor de alimentare cu apa si de canalizare in
municipiul Bucuresti, in asa fel incat Consiliul General al Municipiului
Bucuresti potrivit atributiilor ce ii revin sa-si exercite prerogativele de
adoptare a politicii si strategiei de dezvoltare a sistemelor de apa si
canalizare in municipiul Bucuresti.
Se anexeaza adresa ANB prin care isi
exprima acceptul pentru prezentul proiect de hotarare propus.